En maar vissen in een lege
vijver
Groningen – Sportsponsoring
is uit. De sportwereld zal, zo veel is wel duidelijk, de komende tijd (veel) minder
geld genereren uit het bedrijfsleven. De dip is als gevolg van de economische
recessie overigens al ingetreden. Zelfs Olympische kampioenen als Sven Kramer
en Ireen Wüst moeten inleveren. Hun commerciële waarde is fors afgenomen. Kon
Kramer nog een redelijk contract krijgen bij de ploeg van Jac Orie (Brand
Loyalty), Wüst tekende pas bij de ploeg van Marianne Timmer (Continu) nadat ze
de verzekering had gekregen dat een bevriende miljonair van Timmer haar gage
grotendeels voor zijn rekening neemt. Sponsors als TVM hebben de koers verlegd
naar maatschappelijke sponsoring.
Ook in de Groninger
sportwereld is het kommer en kwel als het gaat om sponsoring. Het is vissen in
een (nagenoeg) lege vijver. Een inventarisatie bij de Groninger topsportclubs
leert dat de klad er goed in zit. We zetten de stand van sponsorzaken bij de
meest ambitieuze clubs voor u op een rij.
FC Groningen
De club heeft in Essent een
trouwe maar zeker geen royale sponsor. Het doneert jaarlijks een slordige
miljoen in de Euroborg en dat is afgezet tegen een vergelijkbare club als SC
Heerenveen, dat jaarlijks drie miljoen toucheert van Univé, magertjes te noemen.
Zeker voor een multinational. Omdat er veel sponsors van de tweede en derde
garnituur het voor gezien houden, staat de begroting van de FC fors onder druk.
Directeur Hans Nijland heeft zich inmiddels bij de gemeente gemeld voor
huurverlaging van het stadion met drie ton per jaar.
Dat is slecht gevallen in de
Groninger politiek. Tot overmaat van ramp moet FC Groningen procentueel ook
inleveren bij Energy Valley Topclub. Het consortium van bedrijven dat vier
Groninger topsportclubs steunt. FC Groningen krijgt uit dit fonds jaarlijks 450.000
euro.
GasTerra Flames/Donar
Sinds jaar en dag de tweede
club van Stad en Ommeland als het aankomt op publieke belangstelling en
uitstraling. De basketbaltrots van het Noorden kreeg al een jaar geleden te horen
dat GasTerra het na dit seizoen als shirtsponsor voor gezien houdt. De
zoektocht naar een vergelijkbare sponsor heeft tot op de dag van vandaag niets
opgeleverd. Dat scheelt naar schatting ruim een half miljoen op de begroting. De
makke van Donar is dat basketbal alleen in Groningen leeft en dientengevolge amper
op tv komt en ook de andere, landelijke media de sport links laten liggen,
zodat de gewenste exposure uitblijft. Volgens sportmarketeer Bob van Oosterhout
is Donar op de sponsormarkt nog zo’n drie ton waard. Echter, ook voor dat
bedrag wil het (nog?) niet lukken. GasTerra doet echter aan dusdanige nazorg,
dat het voor komend seizoen voor ongeveer een ton op de sponsorlijst staat. Ook
aan Energy Valley heeft Donar een prima donateur, ruim een halve ton op
jaarbasis.
Abiant/Lycurgus
Deze volleybalclub is al twee
jaar vergeefs bezig een nieuwe hoofdsponsor te vinden. De club heeft het geluk
dat het in het uitzendbureau Abiant een buitengewone loyale en begripvolle hoofdsponsor
heeft. Abiant zal ook komend seizoen het meest prominent op de shirts van
Lycurgus staan tegen een (geschat) bedrag van 70.000 euro. Ook met de
subsponsoring gaat het redelijk, want de club verwacht dat het komend jaar de
begroting een beetje kan opgeschroefd kan worden. Met dank ook aan Energy
Valley, dat haar sponsorbijdrage voor komend seizoen verhoogt naar 35.000 euro.
Nic./Alfacollege
Bij Nic. houdt de sponsoring
niet over. Ondanks een actieve sponsorcommissie komt er veel te weinig geld
binnen om écht topkorfbal, aangepast aan de eisen des tijds, te bedrijven. Want
ook in het hedendaagse korfbal bepaalt geld de kracht van de selecties op het
hoogste niveau. Nic. kan in deze ratrace niet mee en zet daarom in op de jeugd.
Maar zelfs talentvolle spelers en speelsters die net komen kijken, worden al
door de concurrentie weggezogen uit Groningen. De korfbaltrots mag blij zijn
dat het door Energy Valley is uitverkoren voor haar sponsorconsortium, dat het
afgelopen jaren garant stond voor 15.000 euro. Ook dat bedrag wordt iets opgetrokken.
New Nexus/Lycurgus
Ook de beste
vrouwenvolleybalsters van Groningen moeten het doen met low budgetsponsoring.
Hoofdsponsor is New Nexus, een it-bedrijf in Tynaarlo. Zoals alle sponsors
houdt het haar sponsorbijdrage geheim, maar wie het damesvolleybal een beetje
volgt, weet dat er in onze eredivisie maar weinig geld omgaat. En als het dan
voor een club als Lycurgus steeds weer een struggle for life is om er in te
blijven, kan gesteld worden dat New Nexus niet marktconform bijdraagt aan de huishouding
van de club. Vandaar ook dat nogal wat speelsters de wijk hebben genomen naar
Sneek.
GIJS
Net als basketbal mag ook
ijshockey zich verheugen in een grote mate van populariteit in Groningen. GIJS
is de vaandeldrager en trok vele jaren volle zalen in het Stadspark, het
sfeervolle ijsstadion in het Stadspark. Met de verhuizing naar het kille,
publieksonvriendelijke ardinge kwam de klad er in. Inmiddels is de club
afgezakt naar het tweede plan, waar het overigens wel de beste was afgelopen
seizoen. Een rentree in het walhalla zit er echter niet in, want de club kan
daarvoor bij lange na niet genoeg sponsorgeld genereren. Ook bij GIJS krijgt
men geen beet meer.
GHHC Groningen
Deze club is al jaren het
uithangbord van het Groninger hockey, zowel bij de dames als de heren. Maar
verder dan de subtop komt men op de Harener Holt niet en dat is al een hele
opgave. Onlangs zijn de mannen weer teruggekeerd op het een na hoogste niveau,
de overgangsklasse. Bij die promotie werd ook gekeken naar de kansen om ooit
weer eens hoofdklasser te worden. Dan moet de begroting met tonnen omhoog en
dat zit er vooralsnog , ondanks de hoge maatschappelijke status van de sport,
niet in. Daarvoor mist GHHC ook de nodige professionele inslag. Rabobank is,
zoals bij veel hockeyclubs, de shirtsponsor. Ook hier is de inschatting tegen
een marginaal tarief.
Be Quick 1887
Net als de mannen van
Lycurgus heeft Be Quick een hoofdsponsor met een lange staat van dienst en wel
Promotex. Vorig jaar liep de overeenkomst af en toen ook Be Quick geen alternatief
kon vinden, streek Promotex-eigenaar Johan Abma maar weer met de hand over zijn
sporthart. Maar dat is hij nu, anno 2014, niet van plan te doen. De
sponsorbijdrage van Promotex zit om en nabij de 30.000 euro en dat zal, gezien
de ontwikkeling op de markt, er de komende jaren niet inzitten. Waar andere
fameuze eeuwclubs als Koninklijke HFC (Haarlem), AFC (Amsterdam) en HBS (Den
Haag) hun oude glorie te gelde weten te maken, lukt Be Quick dat maar niet. Met
als gevolg een snelle degradatie uit de topklasse.
Leekster Eagles
Ook deze zaalvoetbalclub is
van het hoogste platform gevallen door het structureel ontberen van een goede
hoofdsponsor. Afgelopen seizoen stond er niet eens een sponsornaam op het
shirt. De poule van kleine maar betrokken sponsors die restte, brengt
onvoldoende kapitaal bijeen voor zaalvoetbal op het hoogste niveau. Jammer voor
het toch al topsportarme Westerkwartier, waar Leekster Eagles tegen de
verdrukking in lang stand hield als noordelijke vaandeldrager. Wie op de A7 ter
hoogte van Leek rijdt, ziet links en rechts imposante bedrijfsterreinen. Helaas
voor de Eagles, geen firma die zich geroepen voelt om de sportieve trots van
het dorp te ondersteunen.
NWVG
Voor 17.500 euro staat het
hoofdsponsorschap van de Noordelijke Wieler Vereniging Groningen in de
aanbieding. En daarmee heb je als geldschieter dagelijks exposure, want de
leden fietsen dagelijks kriskras door Noord-Nederland. In wedstrijden en
trainingen. Geen sport die zo veel exposure genereert als het wielrennen, de
sport van de straat. De sport ook die bij de deuren in stad en provincie langs
komt. Daarom heeft de NWVG voor de omgekeerde, ideële weg gekozen. Het heeft Bike4Air
op haar tricots staan, een stichting die strijdt tegen de dodelijke taaislijmziekte.
De winst daarvan: veel sympathie.
TriVia
De zwemclub waar Ranomi
Kromowidjojo de basis heeft gelegd voor haar Olympisch goud, is ook steevast
bezig de kas te spekken met sponsorbijdragen. Het heeft twee hoofdsponsors voor
het wedstrijdzwemmen, te weten Whimzees (jawel, een warenhuis voor dieren) en
Arena (kledingsponsor). Er staan ook de nodige subsponsors op de TriVia-site
vermeld, maar die vallen allemaal in de categorie softsponsoring.
Groningen Atletiek
Ook met de atletiek in
Groningen is sinds jaar en dag niks mis, al lees en hoor je daarover niet al te
veel in de media. Weliswaar heet atletiek de moeder aller sporten te zijn, in
Nederland leeft de sport alleen in Olympische tijden een beetje. Althans, de
klassieke baanatletiek. Op de weg is alles anders, daar is lopen een hype
geworden. Groningen Atletiek houdt zich echter voornamelijk bezig met
baanatletiek en doet dat bovenmodaal. Jaarlijks levert het wel een of meer
kampioenen af. Blijkbaar is dat niet voldoende om sponsors te trekken. Die zijn
althans op de site uiterst dun gezaaid.
De Groene Uilen
De universiteit in Groningen
levert een substantiële bijdrage aan het sportklimaat in Groningen. De
basketballende studenten van Groene Uilen trokken dit jaar de aandacht met het
landskampioenschap op het een na hoogste niveau in Nederland. Dat geeft recht
op promotie naar de eredivisie. Maar dat de tijden van Donar en BVG (ooit de
tweede Groninger eredivisionist) nog eens terugkeren, lijkt onwaarschijnlijk.
Dan zouden er zeker nog een slordige ton aan sponsorgeld in de Struikhal moeten
vloeien. Dat lijkt, zeker in deze tijd, uitgesloten. Vooral ook omdat een club
als Groene Uilen nooit een vaste waarde op topniveau zal worden.
Gyas en Aegir
De twee toonaangevende
roeiclubs van Groningen - eveneens geworteld in de studentenwereld - zijn ook
altijd op sponsorjacht, daarbij gesteund door de talrijke invloedrijke relaties
die ze hebben in hun oud-ledenbestand. Gyas meldt trouwens op haar site dat het
graag een hoofdsponsor aan zich wil binden, als ook een talentenfonds wil
creëren, waarmee deze club haar positie in het nationale roeien verder wil
uitbouwen. Bij Aegir, die in 1972 de laatste Olympische clubacht leverde, lijkt
het er de laatste jaren minder ambitieus aan toe te gaan. Al vele jaren moet
het Gyas als vaandeldrager van het Groninger roeien trotseren.
Schaakclub Groningen
De topsportclub die in
Groningen altijd in stilte, zoals het hoort bij schaken, op het hoogste niveau –
de meesterklasse - actief is. Op de site van de club wordt niets over
sponsorzaken gemeld. Dat mag op zich al bijzonder worden genoemd.
Dat wordt ruim gecompenseerd
door al het sponsorgeld dat bij alle amateurvoetbalclubs in omloop is. Echter,
ook kleine visjes laten zich steeds minder vaak verschalken.
De organisatoren van grote
sportevenementen moeten eveneens tot hun teleurstelling constateren dat de
Groninger sponsorvijver nagenoeg is opgedroogd. Vandaar het verdwijnen van
Eurovoetbal, het basketbaltoernooi van Grietje Pasma en het niet van de grond
krijgen van Rondje Ring.
Wat rest is slechts de hoop
op betere tijden.
Dick Heuvelman
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.