dinsdag 27 mei 2014

En maar vissen in een lege vijver


En maar vissen in een lege vijver

 

Groningen – Sportsponsoring is uit. De sportwereld zal, zo veel is wel duidelijk, de komende tijd (veel) minder geld genereren uit het bedrijfsleven. De dip is als gevolg van de economische recessie overigens al ingetreden. Zelfs Olympische kampioenen als Sven Kramer en Ireen Wüst moeten inleveren. Hun commerciële waarde is fors afgenomen. Kon Kramer nog een redelijk contract krijgen bij de ploeg van Jac Orie (Brand Loyalty), Wüst tekende pas bij de ploeg van Marianne Timmer (Continu) nadat ze de verzekering had gekregen dat een bevriende miljonair van Timmer haar gage grotendeels voor zijn rekening neemt. Sponsors als TVM hebben de koers verlegd naar maatschappelijke sponsoring.

Ook in de Groninger sportwereld is het kommer en kwel als het gaat om sponsoring. Het is vissen in een (nagenoeg) lege vijver. Een inventarisatie bij de Groninger topsportclubs leert dat de klad er goed in zit. We zetten de stand van sponsorzaken bij de meest ambitieuze clubs voor u op een rij.

 

FC Groningen

 

De club heeft in Essent een trouwe maar zeker geen royale sponsor. Het doneert jaarlijks een slordige miljoen in de Euroborg en dat is afgezet tegen een vergelijkbare club als SC Heerenveen, dat jaarlijks drie miljoen toucheert van Univé, magertjes te noemen. Zeker voor een multinational. Omdat er veel sponsors van de tweede en derde garnituur het voor gezien houden, staat de begroting van de FC fors onder druk. Directeur Hans Nijland heeft zich inmiddels bij de gemeente gemeld voor huurverlaging van het stadion met drie ton per jaar.

Dat is slecht gevallen in de Groninger politiek. Tot overmaat van ramp moet FC Groningen procentueel ook inleveren bij Energy Valley Topclub. Het consortium van bedrijven dat vier Groninger topsportclubs steunt. FC Groningen krijgt uit dit fonds jaarlijks 450.000 euro.

 

GasTerra Flames/Donar

 

Sinds jaar en dag de tweede club van Stad en Ommeland als het aankomt op publieke belangstelling en uitstraling. De basketbaltrots van het Noorden kreeg al een jaar geleden te horen dat GasTerra het na dit seizoen als shirtsponsor voor gezien houdt. De zoektocht naar een vergelijkbare sponsor heeft tot op de dag van vandaag niets opgeleverd. Dat scheelt naar schatting ruim een half miljoen op de begroting. De makke van Donar is dat basketbal alleen in Groningen leeft en dientengevolge amper op tv komt en ook de andere, landelijke media de sport links laten liggen, zodat de gewenste exposure uitblijft. Volgens sportmarketeer Bob van Oosterhout is Donar op de sponsormarkt nog zo’n drie ton waard. Echter, ook voor dat bedrag wil het (nog?) niet lukken. GasTerra doet echter aan dusdanige nazorg, dat het voor komend seizoen voor ongeveer een ton op de sponsorlijst staat. Ook aan Energy Valley heeft Donar een prima donateur, ruim een halve ton op jaarbasis.

 

Abiant/Lycurgus

 

Deze volleybalclub is al twee jaar vergeefs bezig een nieuwe hoofdsponsor te vinden. De club heeft het geluk dat het in het uitzendbureau Abiant een buitengewone loyale en begripvolle hoofdsponsor heeft. Abiant zal ook komend seizoen het meest prominent op de shirts van Lycurgus staan tegen een (geschat) bedrag van 70.000 euro. Ook met de subsponsoring gaat het redelijk, want de club verwacht dat het komend jaar de begroting een beetje kan opgeschroefd kan worden. Met dank ook aan Energy Valley, dat haar sponsorbijdrage voor komend seizoen verhoogt naar 35.000 euro.

 

Nic./Alfacollege

 

Bij Nic. houdt de sponsoring niet over. Ondanks een actieve sponsorcommissie komt er veel te weinig geld binnen om écht topkorfbal, aangepast aan de eisen des tijds, te bedrijven. Want ook in het hedendaagse korfbal bepaalt geld de kracht van de selecties op het hoogste niveau. Nic. kan in deze ratrace niet mee en zet daarom in op de jeugd. Maar zelfs talentvolle spelers en speelsters die net komen kijken, worden al door de concurrentie weggezogen uit Groningen. De korfbaltrots mag blij zijn dat het door Energy Valley is uitverkoren voor haar sponsorconsortium, dat het afgelopen jaren garant stond voor 15.000 euro. Ook dat bedrag wordt iets opgetrokken.   

 

New Nexus/Lycurgus

 

Ook de beste vrouwenvolleybalsters van Groningen moeten het doen met low budgetsponsoring. Hoofdsponsor is New Nexus, een it-bedrijf in Tynaarlo. Zoals alle sponsors houdt het haar sponsorbijdrage geheim, maar wie het damesvolleybal een beetje volgt, weet dat er in onze eredivisie maar weinig geld omgaat. En als het dan voor een club als Lycurgus steeds weer een struggle for life is om er in te blijven, kan gesteld worden dat New Nexus niet marktconform bijdraagt aan de huishouding van de club. Vandaar ook dat nogal wat speelsters de wijk hebben genomen naar Sneek.

 

GIJS

 

Net als basketbal mag ook ijshockey zich verheugen in een grote mate van populariteit in Groningen. GIJS is de vaandeldrager en trok vele jaren volle zalen in het Stadspark, het sfeervolle ijsstadion in het Stadspark. Met de verhuizing naar het kille, publieksonvriendelijke ardinge kwam de klad er in. Inmiddels is de club afgezakt naar het tweede plan, waar het overigens wel de beste was afgelopen seizoen. Een rentree in het walhalla zit er echter niet in, want de club kan daarvoor bij lange na niet genoeg sponsorgeld genereren. Ook bij GIJS krijgt men geen beet meer.

 

 

GHHC Groningen

 

Deze club is al jaren het uithangbord van het Groninger hockey, zowel bij de dames als de heren. Maar verder dan de subtop komt men op de Harener Holt niet en dat is al een hele opgave. Onlangs zijn de mannen weer teruggekeerd op het een na hoogste niveau, de overgangsklasse. Bij die promotie werd ook gekeken naar de kansen om ooit weer eens hoofdklasser te worden. Dan moet de begroting met tonnen omhoog en dat zit er vooralsnog , ondanks de hoge maatschappelijke status van de sport, niet in. Daarvoor mist GHHC ook de nodige professionele inslag. Rabobank is, zoals bij veel hockeyclubs, de shirtsponsor. Ook hier is de inschatting tegen een marginaal tarief.

 

Be Quick 1887

 

Net als de mannen van Lycurgus heeft Be Quick een hoofdsponsor met een lange staat van dienst en wel Promotex. Vorig jaar liep de overeenkomst af en toen ook Be Quick geen alternatief kon vinden, streek Promotex-eigenaar Johan Abma maar weer met de hand over zijn sporthart. Maar dat is hij nu, anno 2014, niet van plan te doen. De sponsorbijdrage van Promotex zit om en nabij de 30.000 euro en dat zal, gezien de ontwikkeling op de markt, er de komende jaren niet inzitten. Waar andere fameuze eeuwclubs als Koninklijke HFC (Haarlem), AFC (Amsterdam) en HBS (Den Haag) hun oude glorie te gelde weten te maken, lukt Be Quick dat maar niet. Met als gevolg een snelle degradatie uit de topklasse.

 

Leekster Eagles

 

Ook deze zaalvoetbalclub is van het hoogste platform gevallen door het structureel ontberen van een goede hoofdsponsor. Afgelopen seizoen stond er niet eens een sponsornaam op het shirt. De poule van kleine maar betrokken sponsors die restte, brengt onvoldoende kapitaal bijeen voor zaalvoetbal op het hoogste niveau. Jammer voor het toch al topsportarme Westerkwartier, waar Leekster Eagles tegen de verdrukking in lang stand hield als noordelijke vaandeldrager. Wie op de A7 ter hoogte van Leek rijdt, ziet links en rechts imposante bedrijfsterreinen. Helaas voor de Eagles, geen firma die zich geroepen voelt om de sportieve trots van het dorp te ondersteunen.

 

NWVG

 

Voor 17.500 euro staat het hoofdsponsorschap van de Noordelijke Wieler Vereniging Groningen in de aanbieding. En daarmee heb je als geldschieter dagelijks exposure, want de leden fietsen dagelijks kriskras door Noord-Nederland. In wedstrijden en trainingen. Geen sport die zo veel exposure genereert als het wielrennen, de sport van de straat. De sport ook die bij de deuren in stad en provincie langs komt. Daarom heeft de NWVG voor de omgekeerde, ideële weg gekozen. Het heeft Bike4Air op haar tricots staan, een stichting die strijdt tegen de dodelijke taaislijmziekte. De winst daarvan: veel sympathie.

 

TriVia

 

De zwemclub waar Ranomi Kromowidjojo de basis heeft gelegd voor haar Olympisch goud, is ook steevast bezig de kas te spekken met sponsorbijdragen. Het heeft twee hoofdsponsors voor het wedstrijdzwemmen, te weten Whimzees (jawel, een warenhuis voor dieren) en Arena (kledingsponsor). Er staan ook de nodige subsponsors op de TriVia-site vermeld, maar die vallen allemaal in de categorie softsponsoring.

 

Groningen Atletiek

 

Ook met de atletiek in Groningen is sinds jaar en dag niks mis, al lees en hoor je daarover niet al te veel in de media. Weliswaar heet atletiek de moeder aller sporten te zijn, in Nederland leeft de sport alleen in Olympische tijden een beetje. Althans, de klassieke baanatletiek. Op de weg is alles anders, daar is lopen een hype geworden. Groningen Atletiek houdt zich echter voornamelijk bezig met baanatletiek en doet dat bovenmodaal. Jaarlijks levert het wel een of meer kampioenen af. Blijkbaar is dat niet voldoende om sponsors te trekken. Die zijn althans op de site uiterst dun gezaaid.     

 

De Groene Uilen

 

De universiteit in Groningen levert een substantiële bijdrage aan het sportklimaat in Groningen. De basketballende studenten van Groene Uilen trokken dit jaar de aandacht met het landskampioenschap op het een na hoogste niveau in Nederland. Dat geeft recht op promotie naar de eredivisie. Maar dat de tijden van Donar en BVG (ooit de tweede Groninger eredivisionist) nog eens terugkeren, lijkt onwaarschijnlijk. Dan zouden er zeker nog een slordige ton aan sponsorgeld in de Struikhal moeten vloeien. Dat lijkt, zeker in deze tijd, uitgesloten. Vooral ook omdat een club als Groene Uilen nooit een vaste waarde op topniveau zal worden.

 

 

Gyas en Aegir

 

De twee toonaangevende roeiclubs van Groningen - eveneens geworteld in de studentenwereld - zijn ook altijd op sponsorjacht, daarbij gesteund door de talrijke invloedrijke relaties die ze hebben in hun oud-ledenbestand. Gyas meldt trouwens op haar site dat het graag een hoofdsponsor aan zich wil binden, als ook een talentenfonds wil creëren, waarmee deze club haar positie in het nationale roeien verder wil uitbouwen. Bij Aegir, die in 1972 de laatste Olympische clubacht leverde, lijkt het er de laatste jaren minder ambitieus aan toe te gaan. Al vele jaren moet het Gyas als vaandeldrager van het Groninger roeien trotseren.     

 

Schaakclub Groningen

 

De topsportclub die in Groningen altijd in stilte, zoals het hoort bij schaken, op het hoogste niveau – de meesterklasse - actief is. Op de site van de club wordt niets over sponsorzaken gemeld. Dat mag op zich al bijzonder worden genoemd.    

 

Dat wordt ruim gecompenseerd door al het sponsorgeld dat bij alle amateurvoetbalclubs in omloop is. Echter, ook kleine visjes laten zich steeds minder vaak verschalken.

De organisatoren van grote sportevenementen moeten eveneens tot hun teleurstelling constateren dat de Groninger sponsorvijver nagenoeg is opgedroogd. Vandaar het verdwijnen van Eurovoetbal, het basketbaltoernooi van Grietje Pasma en het niet van de grond krijgen van Rondje Ring.

Wat rest is slechts de hoop op betere tijden.

 

 

Dick Heuvelman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.