vrijdag 3 april 2020

Derde Helft (398)


In deze sombere tijden kan een trieste tijding vanuit Leek er ook wel bij. Daar is Bert K(oert) van Dwingelen overleden. Bert K., zoals we hem vaak aanspraken, was een graag geziene man in het Westerkwartier en omgeving. Dat had veel te maken met zijn activiteiten als journalist van de Leekster Courant. Hij was, om maar eens wat te noemen, één van de initiatiefnemers van de Westerkwartier-Noordenveld Wielermeerdaagse, samen met onder meer collega Frits Poelman en textielkoning (Snuffel) Gauke Poelman

Van Dwingelen was - zeg maar - de Henri Desgranges (oprichter Tour de France) van het Westerkwartier. Deed Desgranges dat in 1903 ten faveure van zijn sportblad l'Auto, Van Dwingelen deed het in 1982 ter meerdere glorie van de Leekster Courant, waar hij opklom tot hoofdredacteur. Met de sponsoring van een wielerspektakel kreeg de 'Leekster' in hartje zomer extra attentiewaarde. Bovendien kon Leek en omstreken wel wat sportieve reuring gebruiken. Het werd ook een doorslaand succes. De schepping van Van Dwingelen en co. groeide uit tot een sportief kroonjuweel van de streek, net zoals het Leekster Zaalvoetbal Gala.

Nadat hij gepensioneerd was diende hij het wielerfestijn nog enkele jaren als voorzitter. De Leekster Courant werd er trouwens niet mee gered. Die moest eind 1999 het loodje leggen. En nu Bert K. van Dwingelen ook. Hij is 77 jaar geworden.

Ook geen leuk nieuws over John Franke, de oud-wielrenner en tegenwoordig actief in de politiek als lid van de raadsfractie Leefbaar Tynaarlo. Hij heeft vorig week te horen gekregen dat hij longkanker heeft. Maar John is, aldus de behandelende artsen, nog (lang) niet verloren. Inmiddels is er een stevig medisch programma opgestart dat hem moet genezen. De eerste chemokuur zit er op en hij beseft dat er nog zware tijden zullen volgen.

Maar als wielrenner heeft hij veel af moeten zien en daar ziet hij niet tegenop. Integendeel zelfs, hij zit boordevol goesting. Zo is John ook een actie begonnen, getiteld Kankerop! Franke: "Ik doe dit omdat ik zelf zeker vier maanden heb verspeeld doordat mijn huisarts mij niet direct doorverwees. Door mijn mondigheid lukte dat alsnog. Maar helaas in een stadium te laat. Daarom wil ik met mijn actie thoraxbussen door Nederland laten rijden waarin je gratis getest kunt worden. Zo'n bus heb ik dus gemist." Kortom, John Franke vraagt alle mogelijke steun voor zijn actie via zijn Facebook. Beleefd aanbevolen derhalve.

Nic., de gevallen korfbaltrots van Stad en Ommeland, viert eind dit jaar op grootse wijze haar honderdjarig bestaan. Maar het ziet er niet naar uit dat dit gepaard zal gaan met een wederopstanding van het vlaggenschip, dat is afgezakt naar het derde niveau van Nederland. Nu de zaalcompetitie er op zit, gaat weer één van de betere spelers het in hogere sferen proberen. Het betreft Gerben Boonstra, die terugkeert naar LDODK in Gorredijk, dat op het hoogste podium - de Korfbal League - actief is. Boonstra: "Ik heb het bij Nic. prima naar mijn zin gehad. Vanaf het eerste moment heb ik me er thuis gevoeld. Sportief gezien ging het met pieken en dalen, maar op sociaal vlak was het altijd top. Ik wil nu mijn ambitie volgen en kijken waar mijn plafond ligt."

Uit dezelfde arena, het Alfa College, verdwijnt ook Frits van Gestel. Hij houdt het na drie jaar bij de volleyballers van SAMEN.Lycurgus voor gezien. Ook hij keert terug naar één van zijn oude clubs, in dit geval Dynamo Apeldoorn. De geboren Brabander zoekt het daarmee komend seizoen wat dichter bij huis: "Na drie leuke jaren in Groningen verhuis ik komende zomer naar Nijmegen. Van daaruit wil ik het volleybal graag blijven combineren met parttime werken. Dat kan bij Dynamo.’’ Van Gestel (27) fleurde zijn CV bij Lycurgus op met een landskampioenschap, een Beker en een Supercup.

Gelukkig kan ik met goed nieuws deze aflevering besluiten. Hossein Ghanbari blijft bij Lycurgus. De 29-jarige middenman met Iraanse roots heeft voor één seizoen bijgetekend. Privé gaat het ook prima met Ghanbari. Onlangs slaagde hij voor zijn inburgeringscursus en is hij getrouwd met een Hoogezandse. Mijn felicitaties in tweevoud derhalve.

En ook nog even positieve berichten van de Esserberg, de thuishaven van Be Quick 1887. Daar krijgt de toch al hoog gekwalificeerde jeugdopeiding (in 2016 zelfs winnaar van Rinus Michels Award, beste opleiding van Nederland) een nieuwe impuls in de vorm van een onder 23-elftal. Dit team komt te spelen in een nieuw in het leven geroepen, prestigieuze competitie op landelijk niveau. Oud-voorzitter Dick Osinga: "Je moet dit elftal zien als de opvolger van ons ooit zo succevolle tweede elftal in de hoogste reserveklasse. Dat betekent dat onze eerste selectie voor komend seizoen toch wel uit minimaal 34 spelers zal moeten bestaan, want we blijven ook gewoon in de hoofdklasse actief."

Vooralsnog gaan de spelerszaken goed, want deze week hebben liefst twaalf spelers van het huidige keurkorps te kennen gegeven zich ook komend seizoen in het shirt van de Good Old te zullen gaan hullen. De blijvers zijn: Nagesh Amatsaleh, Yoran Cats, Ashraf Hezam, Wilko van der Kooi, Djarni Leidelmeijer, Geertjan Liewes, Martijn van Maastrigt, keeper Robert Smit, Daniël Teune, Mark Versteegen, Jur Wardenier en Mats van der Weel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.