Het gaat niet goed met de TT, het klassieke motorspektakel in Assen. Ooit werden de Mannen van Assen, zoals de organisatie werd genoemd, geprezen om hun kapitaalkrachtig bestuur. De TT heette het niet alleen het best bezochte eendagse sportevenement, maar bovenal ook het rijkste sportevenement van Nederland te zijn. Tot het bezit behoorde zelfs onroerend goed: uitgestrekte landerijen rond de wereldwijd vermaarde racepiste.
Inmiddels liggen de zaken anders, dreigen er rode cijfers. De stichting Circuit van Drenthe heeft zich zelfs al gemeld voor het gemeentelijk- en provinciaal subsidieinfuus, hetgeen duidelijk maakt dat de nood hoog is. In eerste instantie wordt er van de overheid een slordige anderhalf miljoen euro gevraagd. Wie had dat een jaartje of 25 geleden kunnen denken?
De zorg wordt gedeeld door de Drentse Commissaris der Koningin, Jacques Tichelaar. Hij dacht ook meteen mee toen hem de slechte boodschap bereikte en kwam per omgaande met een vliegshow van de luchtmacht op de proppen om de almaar terugvallende toeschouwersstroom weer op te krikken. Ook zou er een zogeheten Zwarte Cross, zoals je die jaarlijks in de Achterhoek hebt, bij moeten. En nog meer attracties, onder meer in de muzikale sfeer.
Alleen meer publiek kan de Dutch TT nog van de ondergang redden, zeggen de Mannen van Assen. Ooit was hun festijn goed voor ruim 130.000 toeschouwers alleen al op de wedstrijddag. Voor komende zaterdag is men al blij als de teller de 80.000 haalt. Tel uit je verlies.
Dat de races ooit weer de toeschouwersaantallen van weleer trekken, lijkt uitgesloten. De tand des tijds knaagt aan de kaartverkoop. Dat heeft vooral te maken met een demografische ontwikkeling: het vergrijzen c.q. uitsterven van de babyboomgeneratie. Op de na-oorlogse geboortegolf dreef de TT mee naar Gouden Tijden. De babyboomers zijn zeer sportminded groot geworden. Er was ook amper iets anders ter verpozing. Zelfs amateurvoetbalwedstrijdjes trokken duizenden man publiek. Met de nadruk op man, want het woord emancipatie bestond nog niet.
Annu nu is dat wel even anders. De vrouw bepaalt mede de invulling van de vrije tijd en sport is niet meer het enige dat in de aanbieding is. Kijk alleen eens naar het aantal festivals die aan het passieve recreatie-menu zijn toegevoegd. En wat te denken van de concurrentie van de televisie? Er zijn in een weekeinde zoveel wereldevenementen (komende zaterdag Wimbledon en de Tour bijvoorbeeld) te zien op de buis, dat je wel een buitengewoon goed product moet hebben om de tribunes te vullen.
Kijken we naar het product dat TT van Assen heet, dan kan toch wel worden gesteld dat dat er niet op vooruit is gegaan. Slechts drie klassen die er toe doen op zo'n dag, elk goed voor zo'n drie kwartier racegenot. Dat houdt niet over, zeker afgezet tegen de tijd toen er in zes klassen (80, 125, 250, 350 en 500 cc plus de zijspannen) om de wereldtitel gestreden. Dat was nog eens een dagvullend programma.
Maar de eens zo machtige Mannen van Assen zijn geen baas meer in eigen huis. Ze zijn overgeleverd aan de Spaanse firma Dorna dat van de FIM, de mondiaal overkoepelende motorsportbond, de Grand Prix-rechten heeft gekocht. Daar is het voor Assen niet beter van geworden. Niet alleen werd het programma sterk ingeperkt, ook moet er stevig aan Dorna worden betaald om uberhaupt op de jaarlijkse GP-kalender te komen. Drie miljoen dollar is het huidige tarief. Daar krijg de dan de Moto GP voor, een nogal armzalig pelotonnetje toppers. Dan had de 500cc, het vroegere paradepaardje van de motorsport, een heel andere, meer tot de verbeelding sprekende uitstraling. Dat was een A-merk. De stroomlijning naar de Moto GP heeft niet het gewenste effect gehad.
Dat vinden blijkbaar ook de tv-bazen, want als er iets is dat de motorsport parten speelt, is het ontbreken van tv-uren. De sport heeft in deze niet alleen de slag verloren van de branchegelijke Formule 1, maar ook van sporten als tennis, paardensport, golf, wielrennen en uiteraard voetbal, die uitgebreid op de publiek zenders zijn te zien. Voor de MotoGP kan men slechts achter de decoder terecht.
Gevolg hiervan is weer een verminderde belangstelling bij de jeugd. Nog altijd zijn lacunes van Wil Hartog, Jack Middelburg, Boet van Dulmen, Hans Spaan, Aalt Toersen en Jan de Vries niet opgevuld in Nederland. Jasper Iwema, opgegroeid naast de TT-baan (Hooghalen) is nog de enige Nederlander in het GP-circus. Maar niet meer dan een figurant in de laagste klasse, tegenwoordig Moto 3 geheten
Het is dat Assen in de motorsport de status van Wimbledon heeft, anders zou het misschien al van het internationale motortoneel zijn verdwenen. Zoals Anderstorp, Francorchamps en het eens zo vermaarde Man.
Hopepijk blijft Assen dit lot tot in lengte van jaren bespaard.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.