zaterdag 6 juni 2020

Derde Helft, EXTRA EDITIE (403)


Zo juist Bé van der Laan aan de telefoon gehad, de gelauwerde uitbater van het nationaal vermaarde vermaarde sportcafé Havenzicht in de stad Groningen. Hij gaat de zijn tent sluiten. Voor eens en voor altijd. Havenzicht houdt na 150 jaar op te bestaan, het pand aan de Lage der A wordt verbouwd tot woning. Van der Laan: "Ik kreeg een aanbieding tot verkoop die ik, zeker in deze coronatijd, niet kon laten lopen. Er kwam een meneer bij die er zo graag wilde wonen en dat hij me een grote zak met geld bood. Nou ja, ik en ben bijna 81 en dan laat je zo'n bod niet laten lopen. Ik voel me weliswaar nog topfit, maar ik heb ook weer niet het idee dat mij het eeuwige leven is gegund."
Bé van der Laan heeft er 30 jaar achter de bar gestaan. Hij nam de kroeg in 1990 over van oud-topvolleyballer Jan Koster, die er met oud-volleybalinternational Piet Swieter een bruisend sportcafé van had gemaakt. Van heinde en ver maakten, met name zaalsporters, maakten sportclubs, sporters en aanhang kennis met deze bruine kroeg. Zo sloot Mart Smeets in zijn jonge jaren als basketbalverslaggever geen Gronings tripje af zonder in Havenzicht te zijn geweest. Hij zette er mening basketbalboomple op met Grietje Pasma. Maar ook volleyballers van Lycurgus en Donitas zochten er hun Vierde Helft-vertier. Voetbalvolk van clubs als Gruno, GRC, Groen Geel en The Knickerbockers wisten eveneens de weg naar Havenzicht blindelings te vinden. Evenals de tafeltennisbroers Jan en Anne Vlieg, volleybalhotshots als Joop Alberda, Jan Brouwer, Volco de Jong, Georg de Jong, Niko Mensink, Hilbrand Hartlief, Rob BirzaKlaas Gansevoort, Erik Drenth, Betty Timmermans, Josefien Wortelboer, Joke de Boer, Boukje van Diggelen, de zusjes Margreet en Els Naaijer, als ook talloze 'naamloze' sporters en plaatselijke sportjournalisten als primeurjager Jan A. van der Veen, Harry Hesseling en schrijver dezes hebben er aan de bar plaatsgenomen.
Daaraan komt nu dus een definitief einde. Op 5 juli trekt Bé voor het laatst aan de bierkraan. Vanwege de coronacrisis in een beperkte setting. Van der Laan: "Bij mij mogen er momenteel maar twintig klanten naar binnen."
Voor de liefhebbers heeft hij nog wel een aardig relikwie in de aanbieding: het klassieke biljart dat op op van die fraai gedraaide poten staat. Liefhebbers kunnen zich melden. 
Voor hen die bijzondere herinneringen aan Havenzicht hebben,die kunt u in één van mijn volgende kronieken kwijt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.